Hlávkový šalát prospieva nielen vášmu zdraviu, ale aj vašej figúre

Doprajte si šalát: Bojujete ním proti rakovine aj kilám navyše

15. 08. 2013

Chutné ako príloha, ale aj ako hlavné jedlo. Šaláty sú delikatesa, za ktorou ani nemusíte chodiť ďaleko. Rozličné druhy tejto diétnej potraviny, nájdete v obchodoch celoročne. Najčerstvejšie, najchutnejšie a samozrejme aj najzdravšie sú však práve teraz, počas leta. A dá sa pomocou nich aj schudnúť!

Pre niekoho sú šaláty možno len jedlom bez chuti, vhodné nanajvýš pre kozy. Iní ich zas vnímajú ako vyberanú pochúťku. Musíte im prísť jednoducho na chuť, no väčšinou to býva tak, že ten, kto má rád zeleninu, drukuje aj šalátom. Je jedno, či ich milujete ako prílohu k mäsu, ako šalát ku hlavnému jedlu, či ako podstatu hlavného jedla. Šaláty sú jednoducho skvelé a vynikajúco chutia na akýkoľvek spôsob.

Čo hlávkový šalát obsahuje?

  • kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú
  • minerály: železo, vápnik, sodík, fosfor, horčík, draslík, mangán, selén, chróm
  • vlákninu
  • antioxidanty
  • vitamíny skupiny B, C, E
  • niacín
  • biotín

Hlávkový šalát pomáha pri:

  • zápche
  • diétach
  • posilňuje srdce
  • zlepšuje imunitu organizmu
  • zvyšuje prísun kyslíka do svalov
  • zlepšuje využitie bielkovín telom

Mohlo by vás zaujímať: Čas šalátu je tu: Čo všetko vám jeho listy ponúkajú?


Je vhodný pri diéte

Hlávkový šalát je diétna potravina, vhodná je teda aj pri snahe schudnúť nadbytočné kilogramy.  Prečo? Obsahuje veľa vody a má malú energetickú hodnotu – 100 gramov obsahuje len asi 15 kalórií. Vďaka vláknine tiež urýchľuje pohyb potravy v črevách, čím pomáha rýchlejšie vyprázdniť zvyšky a odstraňuje tak z čriev aj toxíny a jedovaté látky. V dôsledku toho pomáha aj pri zápche, ktorú úspešne uvoľňuje.

Proti rakovine

Chlorofyl, ktorý sa v šaláte a listovej zelenine celkovo nachádza, sa skúma aj v súvislosti s rakovinou – konkrétne rakovinou pečene, kože a hrubého čreva. Látka chlorofylín (súčasť chlorofylu) má mať podľa viacerých štúdií pozitívne účinky v oblasti prevencie proti týmto chorobám. Táto zložka má chrániť pred karcinogénmi, ktoré sa nachádzajú napríklad v pripálenom mäse či vo vzduchu ako dôsledok znečistenia. Chlorofylín  údajne blokuje spracovávanie týchto škodlivých látok v tele a tak ochraňuje bunky pred poškodením.

Dajte si ho pred jedlom

Ak budete jesť šaláty pred jedlom, zaručene zjete menej z hlavného jedla. A kto zje menej, aj menej priberie, resp. viac schudne. Toto pravidlo vždy platilo a vždy platiť bude. Okrem šalátu sa však snažte jesť aj iné druhy zeleniny a to čo najviac, čo najčastejšie a čo najviac druhov, pre optimálne rozloženie zásob vitamínov a minerálov v tele. Doplniť ich môžete aj čerstvými bylinkami, ktoré sú v tomto období ľahko dostupné.


Mohlo by vás zaujímať: Trápi vás prekyslenie organizmu? Doprajte si túto zeleninu a ovocie


Olivový olej s citrónom

Presne táto kombinácia by mala tvoriť súčasť každého dobrého šalátu. Ten nemusí byť pripravený len z šalátových listov. Pokojne si do neho môžete pridať napríklad cibuľku, paradajku, či uhorku. Zálievka z olivového oleja, citrónovej šťavy, soli a medu mu dodá tú správnu chuť. A vy sa tak už nebudete musieť mučiť šalátom bez chuti, ale potešíte aj váš jazýček. A ako bonus navyše si do neho môžete pridať aj ľanové semiačka.

Ako na prípravu

Pri príprave šalátu je vhodné držať sa niekoľkých zlatých pravidiel. Šalát umývame v studenej vode a na menšie kusy ho nekrájame, ale trháme.  Zachová si tak sviežosť o niečo dlhšie. Ak si aj chcete pripraviť šalát dopredu, zálievku vždy pridávajte tesne pred podávaním, pretože potom pomerne rýchlo vädne a môže tiež zmeniť farbu.


Máte radi hlávkový šalát? Kedy a s čím ho najčastejšie jedávate? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie.

TEXT: Oliver
Foto: sxc.hu

Súvisiace články