Beh patrí k najvšestrannejším a finančne najmenej náročným fyzickým aktivitám

Hľadáte šport, ktorý nebude stáť veľa času a peňazí? Beh je pre vás ten pravý!

22. 02. 2014

Každý šport niečo stojí. Musíte mu venovať mnoho času, peňazí a niekedy aj svoje zdravie. Beh je v tomto smere výnimkou – samozrejme, ak to s ním nepreháňate. So stúpajúcimi teplotami vonku možno aj vás viac začína lákať pobyt na čerstvom vzduchu a radi by ste sa zbavili aj tých pár zimných kíl navyše. Odpoveď na tieto túžby je jednoduchá – dajte sa na beh!

Prečo je beh ten pravý šport aj pre vás? Dôvodov je hneď niekoľko!

Je lacný

K behu nepotrebujete takmer nič. Na začiatok stačí aj staršie oblečenie, no odporúčame zakúpiť si aspoň kvalitné ponožky a funkčné tričko. To nemusí byť vôbec extrémne drahé, najlacnejšie bežecké tričká v hypermarketoch stoja približne 7 eur. Jediná finančne náročnejšia vec sú bežecké topánky. Mnohí začínajúci bežci siahajú po starých nepoužívaných teniskách, no toto nie je najsprávnejšia cesta. Môžete si aj zraniť chodidlo, v lepšom prípade pri behu len trpieť. Použiteľné bežecké topánky kúpite v rôznych akciách už aj za 40-50 eur, kvalitnejšie modely sa pohybujú okolo hranice 100 eur. Stále však nejde o závratné sumy, kedže ide v podstate o jediný väčší výdavok.


Tiež by vás mohlo zaujať: Behaním k lepšej forme a krajšej postave: Týchto 10 trikov vás nakopne!


Nepotrebujete veľa času

Mnoho vytrvalostných športov, ktoré sú pre kardiovaskulárny systém najvhodnejšie, je časovo mimoriadne náročných. Už len klasické bicyklovanie vám zväčša zaberie niekoľko hodín. Ak toľko času nemáte, skúste to s behom. Dovoľte krátky príklad. Začínajúci starší bežec nebude hneď šprintovať. Rýchlosť svižnejšej chôdze/pomalšieho behu je okolo 7 km/h, klasického rekreačného behu v začiatkoch okolo 10 km/hod. Pokiaľ venujete behu len 30 minút, absolvujete vzdialenosť 3,5 – 5 km. A verte, na začiatok je to viac ako slušná porcia a prvé týždne zvládnete behať tak 15-20 minút. Spolu s oblečením sa a krátkou sprchou po behu máte vystarané za nejakú trištvrte hodinku. Ideálny šport pre večne zaneprázdnených.

Vhodný v každom veku

S behom môžete začať aj vo vyššom veku. O jeho prospešných účinkoch sa vykonalo množstvo vedeckých štúdií a vo väčšine prípadov sú pravdivé. Americký profesor James Fries dlhodobo sledoval vyše 500 člennú skupinu bežcov starších ako 50 rokov. Na základe ich zdravotného stavu dospel k záveru, že u rekreačných bežcov sa ochorenia začali prejavovať v priemere o 16 rokov neskôr, ako v prípade nebežcov. Iné štúdie uvádzajú zlepšenie srdcovo – cievneho systému až pri 88% starších bežcov, ktorí behávajú pravidelne.


Tiež by vás mohlo zaujať: Začínate s behom? Tu je tréningový plán pre vašich prvých 5 kilometrov!


Ako pomôže beh vášmu zdraviu?

  • spomaľuje proces starnutia
  • zväčšuje kapacitu pľúc
  • zlepšuje krvný obeh
  • spomaľuje proces rednutia kostí a oddiaľuje nástup osteoporózy
  • prospešne ovplyvňuje hladinu cholesterolu
  • znižuje telesnú hmotnosť
  • zlepšuje sexuálny apetít
  • pomáha pri depresii, odbúrava stres
  • zlepšuje kvalitu spánku
  • zvyšuje sebadôveru

Beh je jedným z najpopulárnejších športov na svete. Začiatky sú ťažké. Prvé týždne a mesiace s behom skončí veľká časť začínajúcich bežcov. Pokiaľ však prekonáte úvodné problémy, nechuť a lenivosť, odmení sa vám skvelým zdravím a kvalitnejším životom. Navyše známa je závislosť od behu. Telo si na pohybe vybuduje návyk a vás to bude ťahať von za každého počasia. Možno práve táto závislosť pomôže v boji s inými, napríklad fajčením či alkoholom. Ak ste beh ešte nevyskúšali, obujte sa a choďte na to. Pretože môže byť tým pravým aj pre vás.


Ako často si chodíte zabehať? Napíšte ostatným čitateľom svoje začiatky a skúsenosti s behom v diskusii.

TEXT: David
Foto: freedigitalphotos.net