Tradičná slovenská Veľká noc je bohatá nielen na tradície, ale aj na ťažké jedlá

Chutná a zdravá Veľká noc: Čo na vašom tanieri má mať miesto a čo radšej nie?

15. 04. 2017

Šibanie, polievanie, rodinné návštevy, ale aj veľa dobrého jedla a alkoholu – to všetko sa spája s Veľkou nocou. Neraz však nasledujú nepríjemné pocity v podobe prejedenia, ťažkého žalúdku, problémov s trávením. Niektoré veľkonočné pokrmy nášmu telu prospievajú, ktorým je však lepšie sa vyhnúť?

Tradičná slovenská Veľká noc je bohatá nielen na tradície, ale aj na ťažké jedlá. Po období pôstu si mnohí radi sadnú za stôl plný údenín, klobás a koláčov. Lekári však upozorňujú, že konzumovať veľké množstvo takýchto jedál, môže byť nezdravé. Odporúčajú preto sviatky jari osláviť v zdravšom duchu, napríklad konzumáciou zeleniny a pohybom.

Chren telo poteší

Údeniny považuje lekárka Jana Jurkovičová zo Združenia pre zdravie a výživu za nezdravé predovšetkým pre vysoký obsah soli, živočíšnych nasýtených tukov, dusičnanov a dechtových látok vznikajúcich pri údení, ktoré patria ku karcinogénnym látkam. „Ak sa ich nechceme na Veľkú noc vzdať, vhodné je vyberať si kvalitné netučné druhy vyrobené z čistej svaloviny, prípadne viditeľný tuk odstrániť,“ vyjadrila sa lekárka. Ich prípadnú konzumáciu odporúča vyvážiť dostatkom zeleniny. „K mäsu sa ako príloha výborne hodí chren, najlepšie čerstvo nastrúhaný - je to nielen mimoriadne bohatý zdroj vitamínu C, ale aj viacerých minerálnych látok (vápnika, draslíka, horčíka, síry) a vlákniny,“ dodala Jurkovičová.


Mohlo by vás zaujať: Vyrobte si originálnu veľkonočnú výzdobu doma: Ako na zdobenie kraslíc?


Nezabudnite na špenát

„Najmä na Zelený štvrtok je zvykom servírovať niečo zelené, najčastejšie špenát. Pokiaľ si pripravíte špenátovú polievku, doprajete si štedrú dávku vlákniny, kyseliny listovej, vitamínu C, E, betakaroténu a ďalších antioxidantov, ktoré majú veľký význam v prevencii viacerých chronických chorôb,“ uviedla ďalej odborníčka. Zelený štvrtok, ktorý je už za nami, však vôbec nie jedinou príležitosťou na "zelené" pochúťky. Okrem špenátu by podľa nej na sviatočnom stole nemali chýbať ani iné jarné druhy zeleniny či byliniek ako reďkovka, mladá cibuľka, pažítka, petržlenová vňať, medvedí cesnak, mladá mrkva či listové šaláty.

Ako je to s vajíčkami?

Veľkonočný stôl zdobia aj vajíčka, ktoré sú symbolom jari a nového života. Pre obsah cholesterolu a riziko salmonelózy v prípade, ak sú zle skladované, sa však stali strašiakom. Tieto negatíva vyvažuje ich mimoriadne vysoká výživová hodnota. „S výnimkou sacharidov a vitamínu C obsahujú vajcia všetky potrebné živiny - sú zdrojom plnohodnotných a dobre stráviteľných a využiteľných bielkovín, zdraviu prospešného tuku vďaka vysokému obsahu nenasýtených mastných kyselín a vaječného lecitínu, takmer všetkých vitamínov a širokej palety minerálnych látok a stopových prvkov,“ povedala Jurkovičová. Zvýšená konzumácia vajíčok počas veľkonočných sviatkov sa dá vyvážiť dostatkom zeleniny, ovocia a celozrnných obilnín bohatých na vlákninu a rastlinné steroly, ktoré účinne pomôžu organizmu zbaviť sa nadbytočného cholesterolu.


Mohlo by vás zaujať: Netradičné veľkonočné pohostenie: Vyskúšajte maličkosti, ktoré zachutia aj vám


Tuky radšej rastlinné

Veľkonočné menu sa dá ozdraviť aj správnou prípravou. „Či už pripravujete chlebíky pre šibačov, varíte, restujete alebo pečiete veľkonočného baránka, používajte namiesto živočíšnych tukov rastlinné tukové nátierky či margaríny. Znížite tak množstvo nasýtených mastných kyselín v prospech zdraviu prospešných nenasýtených mastných kyselín v jedle,“ poradila Jurkovičová. Výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín sú aj vlašské orechy, ľanové semená alebo ryby. Okrem zdravších jedál odporúčajú lekári aj viac pohybu.


Ktoré jedlá si počas Veľkej noci doprajete vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii.

TEXT: Zora, SITA
Foto: thinkstockphotos.com