Thinkstock.com

Tenis precvičí celé telo: Skúste ho aj po štyridsiatke

16. 08. 2014

Pri tenise sa precvičuje svalstvo celého tela. Ide o náročnejší druh športu, to však neznamená, že je vhodný len pre mladých. Ak s ním však začnete, vaša kondícia sa bude rapídne zlepšovať. A nielen ona, tenis totiž pomáha aj po psychickej stránke a trénuje aj váš mozog. Ako sa doň pustiť, pre koho je vhodný a kto by si naň naopak nemal robiť zálusk?

Vhodný pre stredný vek

Aj keď je tenis dynamický a pohybovo náročný šport, ktorý kladie zvýšené nároky na kondíciu a celkový zdravotný stav,  je rekreačne vhodný aj pre strednú generáciu. Pokojne s ním teda môžu začať štyridsiatnici, aj päťdesiatnici, ktorých netrápia vážnejšie zdravotné problémy. Tenis im pomôže získať strácajúcu sa telesnú kondíciu, zlepší celkovú koordináciu, sebakontrolu a schopnosť taktického myslenia.

Ako začať?

Pozor na začiatky, pretože pri športe, akým je tenis, treba byť opatrní a začínať postupne. Pred každým tréningom si dajte aspoň 10 – 15 minútovú rozcvičku. Na úvod skúste len „nesúťažne“ odpaľovať loptičky, neskôr prejdite k ľahkým výmenám a keď sa budete cítiť kondične dobre, prejdite k samotnej hre. Na začiatok postačí aj krátka hra, napríklad jeden set, záťaž pridávajte postupne.


Mohlo by vás zaujať: Schudnite konečne z brucha podľa vašich predstáv: Tentoraz sa vám to podarí


Ak máte problémy s kĺbmi, s tenisom opatrne

Tenis je šport, pri ktorom je v pohybe celé telo. Je náročný najmä na všetky kĺby tela, ako aj na chrbticu. Problémom je tiež nerovnomerné zaťaženie, pretože hráte v podstate len jednou rukou a je teda viac zaťažená jedna horná polovica tela, čím trpí aj chrbtica. Straší ľudia by preto mali zvážiť, ako intenzívne sa budú tenisu venovať.

Na čo si dať pozor?

Pri tomto druhu športu hrozí vyššie riziko zranení kĺbov na rukách či nohách. Zvlášť citlivé sú kolená, preto ak s nimi máte problémy, poraďte sa s lekárom. Okrem toho sú pri tenise potrebné rýchle dynamické pohyby a je preto dôležité mať zdravé srdce. Preto by ste pred tým, ako ho začnete praktizovať, mali dobre poznať svoj zdravotný stav.  Prudké doskoky navyše zvyšujú riziko vzniku kŕčových žíl.


Mohlo by vás zaujať: Behaním proti rakovine hrubého čreva či prsníka: Začnite aj vy!


Za hodinu až 600 kalórií

Pri tomto druhu športu môžete spáliť za hodinu až úctyhodných 600 kalórií, čo nie je na zahodenie. Pre porovnanie je to viac, ako pri aerobicu, či bicyklovaní. Okrem toho sa vďaka aeróbnemu druhu pohybu zbavíte aj prebytočných tukov, krásne si vyformujete postavu, vyrysujete ochabnuté svaly a rýchlo schudnete.Tenis posilňuje celé telo, od nôh, cez brucho, hrudník, až po ramená, chrbát a ruky. Okrem toho rozvíja celkovú koordináciu tela. Aby mal požadovaný efekt, je potrebné ho praktizovať raz či dvakrát týždenne.

Celoročný šport

Aj keď biely šport, ako sa tenisu zvykne hovoriť, je najmä doménou letného počasia, hrať ho môžete celoročne. Počas zimy môžete využiť kryté haly, takže jeho praktizovanie je dostupné neobmedzene počas celého roka.S tenisom sa teda nemusíte obmedzovať len na určité ročné obdobie, ako je to napríklad pri lyžovaní, či iných sezónnych športoch.

Má navyše pridané benefity

Okrem toho ide aj o vhodný šport nielen pre vás, ale aj pre vaše deti či vnúčatá. Podľa výskumu, ktorý nechala uskutočniť Americká tenisová asociácia (USTA), vplýva tenis pozitívne na všetky sociokultúrne úrovne. Ukázalo sa, že deti, ktoré hrajú tenis majú lepšie známky v škole, viac myslia na budúcnosť, majú lepšie správanie, sú sebavedomejšie a ambicióznejšie. Taktiež majú omnoho nižšie riziko vzniku obezity, či tendenciu užívania omamných látok a pitia alkoholu. „Výsledky štúdie jasne ukazujú prepojenosť medzi hraním tenisu a pozitívnymi vplyvmi na školu, zdravie a sociálnu interakciu,“ povedal hlavný výskumník Don Sabo, PhD.


Hrávate tenis? Aké sú vaše skúsenosti s týmto športom? Odporučili by ste ho iným? Napíšte do diskusie pod článkom.

TEXT: Nela
Foto: Thinkstock.com