Paleo diéta je vlastne zmena spôsobu stravovania na taký, akým sa stravovali milióny rokov pred nami naši predkovia

Návrat k jaskynnému typu stravovania: Diéta ideálna pre milovníkov mäsa

15. 09. 2014

Možno ste už o nej čo to počuli, možno o nej počujete prvý raz. Každopádne je však paleo diéta zaujímavou témou. Nejde totiž ani tak o diétu, ako skôr o zmenu spôsobu stravovania na taký, akým sa stravovali milióny rokov pred nami naši predkovia.

Návrat do jaskyne?

Na základe tejto filozofie do istej miery áno. Paleo diéta si totiž zakladá na takom spôsobe obživy, akým sa kedysi živili pravekí jaskynní ľudia. Tí sa nazývali lovcami a zberačmi, z čoho sa dá logicky dedukovať, že sa živili tým, čo narástlo na kríkoch, či stromoch a tiež tým, čo ulovili. Ich jedlo teda pozostávalo prevažne z mäsa a ovocných či zeleninových plodov, ale napríklad aj z orechov. Paleo diéta sa skladá najmä z mäsa, ktoré by malo tvoriť väčšinu prijatej potravy. Zvyšok by mala vyplniť zelenina a ovocie.

Jesť to, čo je prirodzené

Paleolitická diéta je založená na prírodnom spôsobe stravovania, resp. jedení toho, čo v prírode prirodzene narastie a zatracuje naopak to, čo si ľudia „umelo“ vytvorili. Zakazuje teda jesť väčšinu vecí, ktoré v dnešnej dobe ľudia bežne jedia. Navyše, paleo diéta prikazuje jesť všetko surové (teda okrem mäsa), takže zabudnite napríklad na varenie, dusenie, či pečenie zeleniny.


Mohlo by vás zaujať: Diéta podľa vzoru našich predkov: Pomôže schudnúť aj vám?


Pri paleo platí zákaz:

  • obilnín, teda akéhokoľvek pečiva, chleba a výrobkov z múky
  • mliečnych produktov
  • zemiakov
  • strukovín
  • rafinovaných cukrov (dovolené sú len cukry z ovocia a zeleniny)

Schudnite až 8 kg

Keďže diéta do značnej miery obmedzuje príjem sacharidov, podarí sa vám pri nej aj celkom pekne schudnúť. Pokiaľ máte vyššiu váhu, za mesiac to môže byť aj 8 kg. Paleo stravovanie je však prioritne myslené ako spôsob stravovania a života, nie ako krátkodobá diéta na schudnutie, je to skôr vedľajší pozitívny efekt. Ide však o na dnešnú dobu pomerne extrémny a jednostranný spôsob stravovania, a preto by sa nemal dodržiavať dlhodobo, aby vám nechýbali určité vitamíny.


Mohlo by vás zaujať: Vyberajte diéty s rozumom: Tieto ohrozujú vaše zdravie!


Výhody a nevýhody paleo

Výhody:

  • povolené sú všetky druhy mäsa, aj živočíšne tuky
  • zvýšený príjem zdravého ovocia a zeleniny
  • kvalita potravy, nakoľko sú vylúčené chemicky spracované potraviny a polotovary
  • úbytok na váhe

Nevýhody:

  • jednostranný spôsob stravovania, ktorý je navyše problematicky udržateľný v dnešnej rýchlej spoločnosti
  • nevhodná pre vegetariánov a ľudí, ktorí neradi jedia mäso každý deň, keďže na mäso sa kladie vysoký dôraz
  • nedostatok vápnika a vitamínu D, z dôvodu vylúčenia mliečnych produktov,
  • finančné nároky
  • vhodná len na kratšie časové obdobie, z dôvodu jednostrannosti a neposkytovania komplexného spektra pre telo potrebných minerálov a vitamínov
  • vhodná najmä pre mladých a zdravých jedincov
  • riziko vyššieho príjmu „nezdravých“ (živočíšnych) tukov
  • nedostatočné vedecké dôkazy o prospešnosti tejto diéty

Vyskúšali ste už paleo diétu? Napíšte svoje skúsenosti s touto diétou ostatným čitateľom v diskusii.

TEXT: Nela
Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články