Nordic walking je príkladom rýchlejšieho chodenia s pomocou palíc

Keď vás behanie nebaví: Stavte na niektorý z týchto športov a zhoďte kilá navyše!

12. 06. 2016

Chcete schudnúť či zapracovať na svojej kondičke a hľadáte vhodnú aktivitu? Behanie je síce v móde, ale často so sebou prináša zaťaženie kĺbov, zranenia svalov a úbytok tuku nebýva priamo úmerný námahe. Ak už nemáte dvadsať, na rysovanie postavy sú aj vhodnejšie alternatívy, ako sa potiť na bežiacom páse.

Pre porovnanie s behom je dobré držať sa hodnoty spálených kalórií. Pri tridsaťminútovom behu je výdaj sedemdesiatkilogramového človeka približne 370 kalórií a to by musel uháňať desaťkilometrovou rýchlosťou. Ako by bol na tom ten istý človek pri polhodine nasledujúcich aktivít?

1. Spinning: asi 350 kalórií za 30 minút

Zďaleka nie je len o bicyklovaní. Ide o simulovanie skutočnej cyklistiky v miestnosti, no prináša ešte niečo viac. Tajomstvo tréningu je v zapojení veľkej časti svalových partií a nikdy vás nebude nudiť. Základom je kvalitná muzika, ktorá stimuluje výkon a neustále zmeny zaťaženia. Jazda na jednej nohe, posediačky, v stoji, s vystretými rukami aj skrčenými. Je to neustály pohyb. Po hodine spinningu budete dokonale naplnení endorfínmi a o tukové zásoby chudobnejší. Cyklistika je pritom pre kĺby bezpečnejším športom ako behanie, pretože tu nedochádza k žiadnym otrasom súvisiacich s dopadaním päty na tvrdý povrch.

2. Nordic walking: asi 300 kalórií za 30 minút v svižnom tempe

Je to príklad rýchlejšieho chodenia s pomocou palíc. Tie nie sú na okrasu. Vďaka nim viete zapojiť omnoho viac svalov ako pri chôdzi, či pri jednotvárnom behaní. V cvičení platí zásada, že čím viac svalových partií je aktívnych, o to viac bude telo bojovať proti tukovým zásobám. Preto je napríklad orbitrek efektívnejší ako stacionárny bicykel a prechádzka s paličkami lepšia ako iba chodenie.  Viac zapojených svalov znamená aj posilnenie celého tela, vrátane torza, ktoré je základom prevencii bolestí chrbtice.


Mohlo by vás zaujať: Dajte si do tela presne podľa vášho veku: Aký šport je šitý pre vás?


3. Turistika: asi 223 kalórií za 30 minút (aj do kopca)

Pohladí dušu a potrápi telo. Turistika je aktivita, v rámci ktorej môžete striedať rôzne typy pohybu, chôdze aj jemného poklusu. Jej výhodou je variabilita povrchu. Tá zabezpečí, že vaše telo bude podstatne viac vyťažené ako napríklad pri behu v posilňovni. Práve rozdielnosť terénu a poveternostných vplyvov stojí za otázkou, prečo na bežiacom páse dokážeme odbehnúť viac ako v prírode. Vyrazte do prírody a využijete prirodzený trenažér, ktorý je človeku najbližší.

4. Plávanie: asi 210 kalórií za 30 minút

V letnom období je nenahraditeľným športom pre všetkých. Najvhodnejšou alternatívou pre tých, ktorí majú nadváhu, alebo problémy s kĺbmi. Telo je vo vode prirodzene nadnášané, no pracujú aj svaly, ktoré žiadne iné cvičenie neaktivuje. Čo sa týka efektivity plávania, uvidíte ju hneď po vynorení sa z bazéna. Hlad je sprievodným znakom toho, že ste zo seba dali dosť energie na naštartovanie režimu chudnutia a pritom ste sa ani nespotili.


Mohlo by vás zaujať: Krásna postava aj vo vyššom veku? Vďaka týmto športom sa vám to podarí!


5. Rýchla chôdza: asi 210 kalórií

Vyhráva v šampionáte kardio cvičení dokonca aj nad favorizovaným behom. Dôvod? Dokážete ju pestovať dlhšie ako šprintovanie a teda dlhšie spaľujete. Pálenie kalórií síce závisí od váhy aj zaťaženia, ale platí, že napríklad hodina rýchlej chôdze sa vie vyrovnať dvadsiatim minútam behu. Pritom vaše telo omnoho viac pookreje, nebudú vás bolieť kĺby a chôdza takmer úplne eliminuje možnosť zranenia.

6. Tanec: asi 157 kalórií za 30 minút (v prípade rýchlych rytmov aj viac)

Pre mužov to nie je najatraktívnejšia forma zábavy, ale ženy ju ocenia. Hodiny tanca môžete navštevovať ako pár. Pocítite zlepšenie nielen v oblasti koordinácie pohybov a pevnejšieho tela, ale ubudne tuk a získate lepší vzťah. Pri tanci je omnoho lepšia zábava ako pri behu a čo sa týka kalorickej spotreby, záleží od toho, či budete v rytme valčíka, alebo si doprajete rock and roll.


Ktoré pohybové aktivity uprednosťnujete vy a prečo? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

TEXT: Alex
Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články