Jeseň je ideálna na pohyb v prírode v spoločnosti blízkych.

Stavte na tie správne jesenné aktivity: Vylepšia vám náladu aj postavu!

17. 09. 2016

S príchodom jesene sa síce za oknami hlási chladnejšie počasie, to však ešte nemusí znamenať, že rezignujete na športové aktivity. Tie vám totiž môžu nielen posilniť telo a fyzickú kondíciu, ale zároveň utužiť vzťahy s blízkymi. Potenie sa v posilňovni si radšej odložte na zimné mesiace a silné mrazy. Kým vládne farebná jeseň so znesiteľnými teplotami, je dobré spaľovať kalórie vonku v kruhu vašich najmilších. Čo všetko sa dá robiť spoločne?

Púšťanie šarkanov

Obľúbená aktivita starých mám aj otcov, ktorá v posledných rokoch slávi veľký návrat. Kombinuje v sebe beh, ľahkú chôdzu, zapojenie rúk a správnu koordináciu. Kde sa rodí pozitívna energia tejto činnosti? V spoločnosti ľudí, ktorých máte radi. Zdravotná sestra Bronnie Wareová, starajúca sa o pacientov na smrteľnej posteli, zostavila rebríček vecí, ktoré ľudia pred blížiacim sa koncom života najviac ľutujú. Patrí medzi ne i to, že príliš veľa pracovali a nestretávali sa často s blízkymi. Pri púšťaní šarkanov nielenže vyplavíte dostatok endorfínov, ale navyše sa vyhnete výčitkám, že sa dostatočne nevenujete tým, na ktorých vám najviac záleží.


Mohlo by vás zaujímať: Oslávili ste päťdesiatku permanentkou do posilňovne? Týmto cvikom sa radšej vyhnite!


Pétanque

Športová disciplína, ktorú poznáme obvykle z dovolenkových pláží. Ako skvelá kolektívna aktivita s priateľmi však zaručene poslúži aj na trávniku – terén si zvoľte ľubovoľný. V hádzaní gulí čo najbližšie k cieľu môžete medzi sebou súťažiť, predbiehať sa, posilniť rodinného ducha, pričom z fyzického hľadiska nejde o extrémne náročný šport. Zhadzovanie prebytočných kilogramov nebude o nič efektívnejšie ako, napríklad, pri umývaní riadu. V živote však netreba všetko prepočítavať len na spálené kalórie. Výhodou je, že sa zahrajú dospelí, deti aj starí rodičia, ktorí sa pokojne môžu zapojiť aj posediačky.

Nordic walking

Na turistiku síce môžete vyraziť aj bez palíc, no s nimi vám to pôjde zaručene lepšie. Pre aktívnych ľudí v zrelom veku je chôdza so špeciálne upravenými paličkami bezpečnejšia, nakoľko aj v skalnatom teréne získate dostatočnú oporu. Odľahčíte nohy a pritom všetkom zlikvidujete viac kalórií ako obyčajným chodením, keďže zapojíte viac svalových partií. Pekná jeseň či babie leto je ideálny čas, kedy sa vo dvojici príjemne porozprávať a vychutnať si posledné teplé dni roka v lone prírody.


Mohlo by vás zaujímať: Keď vás behanie nebaví: Stavte na niektorý z týchto športov a zhoďte kilá navyše!


Jazda na koni

Jazdectvo je krásny šport sám o sebe, pretože človek pri ňom nikdy netrávi čas sám, ale v spoločnosti majestátneho a citlivého zvieraťa. Zároveň ide o vynikajúcu aktivitu pre skupinky nadšencov – napríklad pre maloleté deti, ktoré okúsia spolu so staršími pohľad na svet z konského chrbta. Bežná jazda na koni počas tridsiatich minút vyženie z tela osemdesiatkilogramového jedinca približne 240 kalórií. Ak sa dáte do cvalu, môže to byť aj dvakrát viac. V kombinácii s pozorovaním prírody je takýto pohyb na čerstvom vzduchu zaberačka, ktorá však rozhodne stojí za to.

Horská cyklistika

Ak počas jesene príliš neprší a vonkajšie teploty prudko neklesnú, nastáva ideálny čas vytiahnuť horský bicykel a pustiť sa po lesných cestičkách. Bicyklovanie je jednou z najideálnejších foriem športu aj pre ľudí, ktorých trápia problémy s kĺbmi. Základom je správne nastaviť sedadlo a kolená nedopínať, zaberať viac iba svalmi. Vtedy je cyklistika skvelou možnosťou, ako pri rýchlosti 15 kilometrov za hodinu spáliť 240 kalórií a zároveň sa pokochať scenériou navôkol. Pri bicyklovaní je úbytok kalórií vždy iba orientačný, pretože ak si vyberiete príjemnú lesnú asfaltku, ani sa nemusíte zapotiť. Zato ak sa vydáte terénom do kopca, môžete vynaložiť až trojnásobok energie. Je preto vhodné použiť hrudný pás alebo merač tepu na zápästí, ktorý spoľahlivo vypočíta, aký energetický výdaj ste vlastne dosiahli.


Mohlo by vás zaujímať: Jeden cvik, mnoho výhod: Vyskúšajte planking a posilnite celé telo


Frisbee

Keď začnú viať prvé prudšie vetry, nie je to dôvod odložiť lietajúci tanier, práve naopak. Tento druh športu môžete robiť bez ohľadu na to, či ste dvaja, či vás je päť, alebo dokonca prizvete do hry aj psa. Spoločne tak túto pomerne jednoduchú aktivitu s aerodynamicky tvarovaným tanierom dokážete premeniť v súťaživé zápolenie. So štvornohým miláčikom bude zábava ešte intenzívnejšia. Ako bonus, pri váhe 80 kilogramov sa po tridsiatich minútach bláznenia budete cítiť ľahší o približne 130 kalórií.


Akým športovým aktivitám sa na jeseň venujete vy? Podeľte sa o svoj názor s ostatnými čitateľmi v diskusii pod článkom.

TEXT: Alex
Foto: Thinkstock