Ranný rituál vám do dňa prinesie viac energie aj spokojnosti

Viac energie aj spokojnosti: Vytvorte si ranný rituál šitý namieru

02. 03. 2017

Bývate ráno unavení a nemáte chuť do ničoho sa pustiť? Cítite sa oťapenejší, ako keď ste si večer líhali do postele? Odhaľte svoj chronotyp a vytvorte si ranný rituál podľa vašich potrieb a preferencií.

Klinický psychológ Michael Breus tvrdí, že každý z nás má svoj chronotyp – biologicky stanovené predispozície, ktoré ovplyvňujú stanovený čas cez deň alebo v noci, kedy máme najviac sily vykonávať určité činnosti a aktivity. Breus rozdeľuje chronotypy na štyri skupiny:

  • Delfín – človek náchylný k nespavosti a nervozite, často podráždený, zvykne sa zobúdzať okolo 6:30.
  • Lev – ľudia, ktorí sa nevedia dočkať nového dňa, obvykle vstávajú okolo 5:30 – 6:00, ale aj skôr.
  • Vlk – vlci sú najkreatívnejší v nočných hodinách, približná hodina zobúdzania sa je 9:00.
  • Medveď – väčšinou spoločenský, bezstarostný typ človeka, zvyčajná dĺžka spania je osem hodín aj viac, po prebudení sa môže cítiť nevyspatý a malátny.

Ranný rituál začína večer

Už pri vyššie spomenutých typoch ste si mohli uvedomiť, že sme každý iný a nie všetko, čo sedí vám a s čím ste spokojní, sa bude páčiť vašej partnerke či deťom. Skúste chvíľu pozorovať sami seba. Zhodnoťte situáciu a začnite plánovať. Nezabúdajte, že na mieru ušitý ranný rituál sa začína formovať už večer. Asi 1 – 2 hodiny pred spaním je optimálny čas vykonávať určité kroky, ktoré nám spravia ranné vstávanie príjemnejším. Vyberte si činnosť, ktorá vám prináša potešenie a pokoj. Môže to byť čítanie, plánovanie toho, čo by ste chceli ráno stihnúť, meditujte,... Určte si pravidelný čas, kedy budete chodiť spávať. Presne stanovená večierka môže pomôcť ľuďom, ktorých trápi chronický stres a poruchy spánku či ženám v menopauze.


Mohlo by vás zaujímať: Cesta za krajšou postavou začína ráno: Stačí si osvojiť tieto jednoduché návyky


Zobúdzanie

Rovnako ako ste si určili večierku, určte si aj čas vstávania. Ešte predtým ako vyleziete z postele, nechajte viečka zatvorené a a sústreďte sa na niečo príjemné a pozitívne. Niečo, čo vo vás prebúdza dobrý pocit. Môže to byť pocit vďačnosti za to, že máte strechu nad hlavou, rodinu a priateľov, dostatok jedla, za výbornú kávu, ktorú si o chvíľu doprajete. Tiež môžete použiť vizualizáciu a predstavovať si, že všetko dopadne tak ako má a že vás čaká pekný deň.

Raňajky

Ak máte ráno naponáhlo, pokojne si niečo pripravte už večer, aby ste to mohli len rýchlo zobrať z chladničky. Vyberte si jedlo, po ktorom sa cítite sviežo a plní energie. Dobrou voľbou sa môže stať smoothie z banánu a bobuľovitého ovocia, ktoré je plné antioxidantov. Pokojne do neho môžete pridať nastrúhaný čerstvý zázvor, med, citrón, či kokosovú vodu alebo mlieko. Táto kombinácia oplýva protizápalovými účinkami a tiež upokojuje nervový systém. Ak ste ráno vyhladovaní a potrebujete sa dobre najesť, aby ste mohli efektívne fungovať, dajte si vajíčka so zeleninou alebo ovsenú kašu s medom a orieškami.


Mohlo by vás zaujímať: Romantické ráno: Začnite deň s extra dávkou lásky


Víkendové vstávanie

Cez týždeň zrejme nebudete mať čas na dlhé pripravovanie sa, či venovanie sa len sebe. Pokiaľ samozrejme nie ste lev a nevstávate skoro. Takýto ľudia majú výhodu v tom, že sa aj počas pracovných dní môžu pripraviť na deň a načerpať energiu. Ak však lev nie ste a každá minúta spánku vám je drahá, vychutnajte si kráľovský ranný rituál aspoň cez víkendy. Takto načerpáte energiu a silu do nového týždňa. Ako teda môže vyzerať takýto rituál?

1. Aj tu si ako každé ráno spomeňte na príjemné veci, ľudí a okamihy, ktoré sa už udiali, alebo na vás ešte len čakajú. Tentoraz máte dostatok času, preto sa nemusíte nikde ponáhľať.

2. Ešte v posteli môžete vykonať strečing, ponaťahovať sa, prípadne si zacvičiť jogu na rozhýbanie tela, ale aj energie.

3. Nevenujte pozornosť počítaču alebo mobilu, nekontrolujte maily ani správy. Nezabúdajte, tento čas je určený vám, prípadne vašim blízkym. Pripravte si kráľovské raňajky, pokojne aj niečo, na čo nie ste zvyknutí. Sladké lievance, bylinkovú omeletu,... čokoľvek.

4. Urobte všetko, po čom túžite, na čo ste cez týždeň nemali čas a radi by ste si to teraz vynahradili. Fantázii sa medze nekladú. Keď si spravíte na seba čas a urobíte si dostatočný priestor budete sršať pozitívnou energiou, naladení a pripravení čeliť všetkému čo prináša nový deň. 


Máte svoj ranný rituál? Napíšte o ňom ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

TEXT: Simona
Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články