Slovensko sa stáva cyklistickou krajinou nielen kvôli úspechom Petra Sagana, ale tiež postupným budovaním infraštruktúry, ktorá ľuďom umožňuje bezpečne športovať na dvoch kolesách

Bicykel oslavuje 200 rokov: Geniálny vynález spojil dopravu so športovaním

16. 06. 2017

V júni ubehlo presne dvesto rokov od predstavenia vynálezu, ktorý navždy zmenil prístup ľudí k športovaniu. Bicyklom sa spojil pobyt na čerstvom vzduchu s dopravou a zároveň prácou na fyzičke. Tento jednoduchý vynález, ktorý si za roky prešiel mnohými zmenami, je dnes rovnako obľúbený, ako kedysi. Slovensko sa stáva cyklistickou krajinou nielen kvôli úspechom Petra Sagana, ale tiež postupným budovaním infraštruktúry, ktorá ľuďom umožňuje bezpečne športovať na dvoch kolesách.

Bicykel priniesol za 200 rokov ľuďom okrem možnosti prepravy či športového zápolenia najmä neuveriteľne opojný pocit radosti zo samotnej jazdy. Vývoj bicyklov sa nikdy nezastavil a vyústil v horské bicykle, použitie karbónu, prehadzovačky riadenej elektronikou či elektrobicykle, hoci v mnohých regiónoch predstavuje stále hlavný dopravný prostriedok.

Produkcia bicyklov rastie, len v sa teraz ročne vyrobí približne 13 miliónov. Celosvetovo sa ročne predá vyše 130 miliónov bicyklov, z ktorých vyše 60 percent pochádza z Číny. Zaujímavosťou je, že v Taliansku v rokoch 2011 a 2012 prekonal počet predaných bicyklov počet predaných nových automobilov.

Od bicykla k emancipácii

Podľa Pavla Eliáša, autora knihy s názvom Bicykel - vynález, ktorý zblížil svet, spôsobil bicykel aj revolúciu v ľudskej mobilite. "Vďaka bicyklu sa zmenil napríklad urbanizmus miest. Robotníci nemuseli bývať v barakoch okolo tovární, ale pokojne v domčeku 20 km od mesta. Bicykel prispel aj k emancipácii žien. Odložili sa korzety a dlhé sukne, pretože s tými sa na bicykli zle jazdilo. A tiež sa začali rodiť zdravšie deti. Pre chlapcov už totiž nebol taký problém zájsť si do vzdialenejšej dediny za dievčatami a ešte sa v ten deň vrátiť domov," povedal nedávno.


Mohlo by vás zaujímať: Milujete bicyklovanie? Takto vášmu telu prospeje a takto uškodí


Sníval o nich už da Vinci

Prvá zmienka o vynáleze pripomínajúcom bicykel ako taký pochádza z doby asi 2500 pred naším letopočtom od Sumerov. Zaujímavosťou o prapočiatkoch cyklistiky je kresba z hrobky egyptského vládcu Tutanchamóna z roku 1350 pred Kristom, zobrazujúca isté zariadenie poháňané odrážaním nohy od zeme.

O bicykli poháňanom šliapaním potom v roku 1492 sníval Leonardo da Vinci, z roku 1643 sa zachovala kresba na okne anglického kostolíka v dedinke Stoke Poges zobrazujúca sediaceho anjela na dvojkolesovom vozidle ako na koni. Prvé dôkazmi zachované vozidlo poháňané ľudskou silou bolo zostrojené roku 1650 norimberským hodinárom Johanom Hautzchem a v roku 1791 uzrela svetlo sveta rýchlobežka (célerifera) Francúza de Sivraka.

Štyrikrát rýchlejší ako chôdza

"Behací stroj", ktorý vytvoril bádenský lesmistr barón Karl von Drais, bol prvýkrát predstavený 12. júna 1817 v Mannheime. Pre prezentáciu svojho stroja usporiadal barón Drais exhibičnú jazdu z Karlsruhe do Štrasburgu, ktorú zvládol za štyri hodiny, pričom cesta pešo trvala okolo 16 hodín. Na bicykli, pre ktorý sa vžil názov draisina, sa odrážal nohami od zeme.

Naozajstným dopravným prostriedkom bol potom v roku 1863 Michauxov velocipéd poháňaný kľukami s pedálmi na prednom kolese. Veľký priemer predného kolesa viedol síce k väčším rýchlostiam, ale na úkor bezpečnosti, pretože cyklisti sedeli vo veľkej výške a pády boli časté. Bicykel rýchlosťou prekonal draisinu, o čom svedčí víťazstvo v pretekoch na 1200 metrov v Saint-Cloude pri Paríži 31. mája 1868.


Mohlo by vás zaujímať: Bikesharing na Slovensku je stále v plienkach: K Bratislave, Prievidzi a Kežmarku sa pridáva Trnava


Zmena prišla s bezpečným bicyklom

Zásadný zlom potom nastal v roku 1885, kedy bol na trh uvedený takzvaný bezpečný bicykel s pedálmi v strede rámu a kolesami s menším priemerom, vytvorený Williamom Suttonom a Johnom Starleyom. Sila nôh bola prenášaná reťazou na zadné koleso. Tento nízky bicykel ukončil zlatú éru vysokých bicyklov a stal sa populárnym dopravným prostriedkom, vyrábaným a predávaným v miliónoch kusov. Bezpečný bicykel znamenal míľnik aj v oblasti konštrukcie kolies. Na ráfikoch mal totiž miesto tvrdých gumových obručí pružné pneumatiky naplnené vzduchom, čo zvýšilo komfort jazdy.

Bicykle sa stále menia

Bicykle sa potom špecializovali napríklad na poštové či vojenské bicykle či železničné dreziny prispôsobené koľajniciam. Medzníkom bol potom koncom 70. rokov vynález horského bicykla, s ktorým sa podľa odborníkov kryje rastúci boom bicyklov spojený so snahou o lepšie zdravie a životné prostredie. Reklama potom objavila bicykel ako symbol mladosti, slobody a individuality.

Menila sa technika bicyklov vrátane lepších bŕzd, rôznych typov kolies pre rôzne využitie (napríklad bicykle cestné, horské, cyklokrosové či BMX až ku bicyklom dráhovým, na bicyklebal, akrobaciu či na spinning) k batériám v elektrobicykloch a trhu s cyklistickým oblečením. Známe napríklad aj lehobickyle či tandemy, objavili sa ale aj slepé vývojové uličky ako hydrocykel (vodný bicykel) alebo šliapacia električka, ktorá slúžila v prevádzke od mája do októbra 1895 v pražských Holešoviciach.


Radi sa bicyklujete? Napíšte ostatným čitateľom do diskusie svoje skúsenosti s bicyklami pod článkom.

TEXT: Milan, ČTK
Foto: thinstockphotos.com