Čoraz známejšie prírodné sladidlo: Stévia je až dvestokrát sladšia ako cukor

Stévia

pixabay.com

Celosvetové problémy s cukrovkou a obezitou vedú ľudí k hľadaniu rôznych náhrad klasického cukru. Jednou z nich je aj magická rastlina menom stévia. Tú môžete v regáloch obchodov nájsť čoraz častejšie. Okrem toho sa vyskytuje aj v mnohých potravinách, ktoré si zvykneme s chuťou dopriať. To však neznamená, že by nahradila cukor. Aj preto veľké spoločnosti chcú pracovať na jej chuti.

V poslednom desaťročí sa z málo známej rastliny, ktorá je dvestokrát sladšia než cukor, stala globálnym odvetvím s hodnotou takmer tri a pol milióna eur. Objavila sa všade, od nápojov firmy Coca-Cola až po kečupy Heinz. To nie je zlý štart pre produkt, o ktorom si mnohí ľudia myslia, že má trpkú pachuť. Stévia, ktorá môže byť spracovaná pre sladidlo bez kalórií, prenikla ako alternatíva k cukru.


Mohlo by vás zaujímať: Stévia nie je len sladidlo: Pomôže v boji proti plesniam aj kilám navyše


Lepšia alternatíva cukru

V priebehu rokov sa objavili umelo vytvorené sladidlá ako aspartám a sukralóza. Mnohí spotrebitelia sa však obávajú vedľajších účinkov týchto výrobkov alebo skutočnosti, že prijímajú chemické prísady.

Stévia sa dodáva na trh ako prírodné sladidlo, pretože pochádza z rastlinných extraktov. Nemá takmer žiadne kalórie a má nulový glykemický index. To znamená, že ju môžu konzumovať aj diabetici. Rastlina pomenovaná po španielskom botanikovi už stovky rokov rastie v Južnej Amerike. Pozornosť prilákala v roku 2008, kedy americká spoločnosť Cargill, jedna z najväčších poľnohospodárskych firiem sveta, predstavila v USA sladidlo na báze stévie Truvia.

Nájdeme ju všade

Dopyt sa potom začal rýchlo zvyšovať, vrátane roku 2011, kedy Európska únia schválila použitie stévie v potravinách. Teraz sa dá nájsť v šalátových zálievkách, žuvačkách a dokonca aj v obrúskoch pre miminká. Rastlina, ktorej vyhovuje slnečné a teplé počasie, sa pestuje na mnohých miestach, vrátane Paraguaja, Kene, Číny, USA, Vietnamu, Indie, Argentíny a Kolumbie.

Spotreba tejto rastliny sa podľa organizácie Euromonitor International v rokoch 2011 až 2016 strojnásobila. Preto nadnárodné spoločnosti začali investovať prostriedky do zlepšenia jej chute. Nájsť nízkokalorické sladidlo, ktoré nemení chuť ikonických značiek, je už dlho cieľom potravinárskeho priemyslu, obzvlášť v období globálnej epidémie obezity a nárastu výskytu cukrovky.

Za posledných päť rokov sa objavilo viac ako 10 tisíc potravinových produktov a nápojov, ktoré obsahujú stéviu. Viac ako 70 percent ich bolo predstavených v posledných troch rokoch. Týka sa to aj najväčších firiem vyrábajúcich kolové, či iné sladené nápoje a šťavy, nájdeme ju aj v čokoládach.


Mohlo by vás zaujímať: Pozor na umelé sladidlá: Neschudnete a môžete škodiť svojmu zdraviu


Cukor je stále kráľom

Kráľom sladidiel ale zostáva cukor, má na trhu podiel okolo 83 percent. Stévia sa tak stále u spotrebiteľov stretáva s problémami, pretože v mnohých formách má trpkú pachuť. Dopyt zatiaľ pomaly pokračuje v raste. Zlepšenie chuti by však podľa analytika Euromonitoru Johna Georgeho mohlo tempo rastu opäť zrýchliť. Výrobcovia už testujú nové prípravky.

V roku 2018 by mala byť predstavená nová generácia stévie nazvaná EverSweet, ďalší výrobca údajne spravil stéviu tak, aby bola jej chuť na nerozoznanie od klasického cukru.


Aké sladidlá využívate vy? Napíšte ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Zdroj: pixabay.com, pixabay.com, Milan, ČTK, Bloomberg
Odporúčame