Zmieriť sa so stratou blízkeho človeka je jednou z najťažších životných výziev

Ako sa vyrovnať so stratou blízkeho? Doprajte si čas a zmeňte pohľad na svet

07. 01. 2018

Zmieriť sa so stratou blízkeho človeka je jednou z najťažších životných výziev. Hoci je strata vnímaná ako prirodzená súčasť života, vedie k obdobiam smútku, v niektorých prípadoch až k depresiám. Každý z nás je iný, to znamená, že aj stratu blízkeho človeka či člena rodiny môže prežívať odlišne. Najdôležitejšie je dopriať si čas.

Ľudia, pre ktorých sa smútok či žiaľ stanú neúnosné a vykonávanie bežných každodenných úkonov je pre nich takmer až nemožné, by mali navštíviť psychológa. Ten pri tejto neľahkej životnej situácii podrží a ukáže spôsoby, ako sa pozerať na udalosti a život inak.

Pripusťte si svoje pocity

Prvým krokom je naučiť sa nebáť akýchkoľvek emócií a nesnažiť sa ich potlačiť. Štúdia, ktorá prebehla v roku 2005 na Harvardskej univerzite došla k záveru, že u ľudí, ktorí sa negatívnymi emóciami nezaoberajú a snažia sa ich potlačiť, môže vzrásť riziko zdravotných a psychických problémov.

Či už pociťujete smútok, hnev, strach, úzkosť, zmätenosť, vinu či prázdnotu, je dobré ich dať najavo. Vyrozprávajte sa blízkemu človeku, prípadne terapeutovi, ktorému dôverujete. Pokiaľ nechcete alebo nedokážete svoje skúsenosti zdieľať priamo, založte si denník. Nájdite si vlastnú cestu, ktorá bude vyhovovať práve vám.


Mohlo by vás zaujímať: Úmrtie partnera či partnerky: Ako sa s touto ranou osudu vyrovnať?


Pomaly vypĺňajte prázdno

Pocit prázdna v hrudi vie potrápiť mnohých. Keď stratíte niekoho, kto vám bol blízky, môže sa zdať, že sa stratil aj zmysel života. Dni sú odrazu pochmúrne. Americká psychologička Michelle Roya Rad radí dopriať si dostatočný čas a potom, keď príde vhodná chvíľa, túto prázdnotu pomaly zapĺňať pozitívnymi podnetmi.

Možno si nájdete aktivitu, akou je napríklad šport alebo kurzy varenia, ktoré vás budú baviť a napĺňať. Aj zmena prostredia môže pomôcť. Často sa stačí vybrať aj na malý výlet. Nezabúdajte si dopriať dostatok času a robiť radšej malé a postupné kroky.

Naučte sa emočnej stabilite

Správne fungujúce emocionálne zdravie je dôležité, aby ste dokázali čeliť životným pádom a tešiť sa z vzostupov. Pre ľudí s vysokou emocionálnou inteligenciou je jednoduchšie cítiť viac pozitívnych, než negatívnych pocitov.

Ako ale dosiahnuť emočnú stabilitu? Vnímajte svoje pocity ako vodu, búrku alebo dážď, ktoré sú dočasné. Nezastavíte ich, ale môžete ich kontrolovať. Keď sa nachádzate v situácii, že ste nahnevaní, skúste “nevzbĺknuť”, zastavte sa a zamyslite ako, by mohlo mať vaše konanie pozitívnejší dopad. Nielen na okolie, ale aj na seba.


Mohlo by vás zaujímať: Keď strata blízkeho bolí na duši aj na tele: Zlomené srdce naozaj môže zabíjať!


Spýtajte sa:

●       Aké pozitíva má táto situácia?

●       Môžem sa na problém pozrieť aj inak?

●       Čo by si o tejto situácii pomyslel môj kamarát/partner?

●       Ako by zareagoval?

Všímajte si maličkosti

Návrat do každodennej reality dokáže robiť divy. Všímajte si svoje okolie, či už je to náhodný úsmev alebo príjemný slnečný deň. Naučte sa vedome vnímať a vyhľadávať drobnosti, ktoré robia svet krajším. Takéto uvedomenie dokáže výrazne pozdvihnúť na duši.

Vytvorte si plán

Príde čas, keď sa budete musieť pohnúť z miesta. Nakoniec, život ide ďalej, aj keď sa môže zdať, že zastal. Spíšte si zoznam, čo by ste chceli vo svojom živote ešte zažiť a kam ísť, prípadne, čo by ste si chceli dopriať. O týchto plánoch nemusí vedieť nikto, len vy. Do vášho života to prinesie určitý rád a pozitívne výhliadky. Niečo, na čo sa môžete upriamiť a tešiť.


Ako sa so stratou blízkej osoby vyrovnávate vy? Napíšte ostatným čitateľom svoje tipy v diskusii pod článkom.

Autor: Simona
Foto: thinkstockphotos.com