Väčšina ľudí postihnutých syndrómom dráždivého čreva pociťuje ťažkosti, ktoré možno ovplyvniť zmenou stravovacích návykov

Prejavy syndrómu dráždivého čreva sa dajú ovplyvniť: Kľúčová je strava

08. 04. 2018

Väčšina ľudí postihnutých žalúdočno-črevnou poruchou, známou ako syndróm dráždivého čreva, pociťuje ťažkosti, ktoré možno ovplyvniť zmenou stravovacích návykov. Nie je známa presná diéta. Pacient by mal sledovať, pri akých jedlách sa jeho problémy zosilňujú, čo rozhoduje pri zostavovaní jedálneho lístka. Existujú však potraviny, ktoré je lepšie vylúčiť a, naopak, ktoré sú pre zmiernenie príznakov prospešné.

Neznášanlivosť potravín

Príčinou tejto poruchy nemusí byť len strava, no mnohí si svoje ťažkosti zapríčinili práve ňou. Ich črevá sa nedokázali vyrovnať s určitými potravinami a vyvolali reakcie typické pre syndróm dráždivého čreva. Môže ich spôsobiť akákoľvek potravina, no najčastejšími vinníkmi je mlieko a pšenica a všetky výrobky, ktoré ich obsahujú. U ľudí, ktorí sú na ne citliví, sa po ich konzumácii príznaky zhoršujú.

Ako nastoliť rovnováhu

Cukor, biela ryža a cestoviny, alkohol, mliečne výrobky a rafinované potraviny. Čo majú spoločné? V črevách podporujú kvasenie, ktoré vyvoláva nadúvanie a plynatosť. Vylúčenie týchto potravín z jedálneho lístka prináša často výrazné zlepšenie. Pre obnovenie rovnováhy organizmov v črevách sa zároveň odporúča prijímať potraviny bohaté na vlákninu a acidofilné produkty.   


Mohlo by vás zaujímať: Kŕče či nadúvanie, hnačky aj zápchy: Podráždeným črevom trpí každý desiaty z nás!


Čo treba vyradiť?

Potraviny s vysokým obsahom tuku: mastné a vyprážané jedlá sú neraz spúšťačom ťažkostí. Nejedzte príliš veľa tukov v jednom jedle ani priveľa tučných jedál za deň. Aj veľké množstvo zdravých tukov môže uškodiť. Nepreháňajte to preto s orechmi, hlavne arašidmi.

Korenisté jedlá: môžu byť chutné a zdravé, no v prípade tejto poruchy črevá dráždia. Vyhýbajte sa všetkým silným a štipľavým koreniam. 

Potraviny z pšenice: chlieb, cestoviny, rôzne výrobky z cesta, pšeničné vločky a všetky jedlá obsahujúce pšeničnú múku.

Rafinované potraviny: nachádzajú sa v nich konzervačné látky, chemické prísady a farbivá, ktoré sa v črevách hromadia a sťažujú vstrebávanie živín z potravy. Navyše, sú plné cukru a tukov, ktoré spôsobujú kvasenie. Vyhnite sa tiež instantným polievkam, omáčkovým zmesiam a dochucovadlám.

Sladké potraviny: nie je to len čokoláda, ale tiež sušienky, cukrovinky či koláče. Problémom môže byť aj ovocie. Nejedzte viac ako jednu porciu v jednom jedle a dajte si pozor na jeho sušenú podobu. Priveľa cukrov zapríčiňuje v čreve kvasenie.

Mlieko a mliečne produkty: obsahujú laktózu, teda mliečny cukor, ktorý je známy dôvod typických prejavov.

Alkohol aj nealkoholické nápoje: alkohol a sladené nápoje majú v sebe veľa cukru a zhoršujú stav čriev. Sú ľudia, ktorí znesú trochu alkoholu, napríklad vína, iní ho netolerujú vôbec. Sýtené vody spôsobujú často nafukovanie. Káva síce dokáže črevá aktivizovať, po čase ich ale môže ešte viac dráždiť.

Niektoré druhy zeleniny: brokolica, karfiol, ružičkový kel či strukoviny sú veľmi zdravé. Pri tejto poruche však na ne radšej zabudnite. Vedú k nadúvaniu a bolestivým kŕčom. Opatrnosť zvýšte aj pri zelenine so semenami: tekvici, baklažáne či uhorke.


Mohlo by vás zaujímať: Syndróm dráždivého čreva: Čo ho spúšťa a ako zvládnuť jeho prejavy?


Prospešné náhrady

V mnohých prípadoch sú účinnou náhradou potraviny s veľkým množstvom vlákniny a tiež tie, ktoré obsahujú baktérie potrebné pre dobre fungujúce črevá. Ich cenné živiny podporujú nielen zdravie čriev, ale aj celkový zdravotný stav človeka.

Potraviny bohaté na vlákninu: Vo vločkách s vysokým podielom pšeničných otrúb sa nachádza vláknina, ktorá býva pre črevá príliš tvrdá. Radšej jedzte ovsené vločky. Pšeničný chlieb vymeňte za ražný bez kvasníc, namiesto bielej jedzte hnedú ryžu alebo zemiaky. Najľahšie stráviteľné je ovocie a zelenina.

Náš tip: Surová strava prináša do tráviaceho traktu veľa „dobrých“ baktérií a pomáha udržiavať rovnováhu v črevnej mikroflóre. Ak pociťujete symptómy aj po zjedení čerstvého ovocia a zeleniny, lepšie je ich rozmixovať, odšťaviť alebo uvariť.

Probiotiká: Pravidelná konzumácia jogurtov so živými kultúrami pomôže zachovať hladinu zdravých baktérií v črevách. Ak ste citliví na mliečne výrobky, nahraďte ich kefírom. Znižuje zápalové reakcie a podporí imunitu. Riešením môžu byť aj produkty bez laktózy. „Dobré“ baktérie však dokáže podporiť i kvasená zelenina, najmä kyslá kapusta a uhorky.

Medzi ďalšie uvoľňujúce potraviny osožné pre črevá patria ryby, biele mäso a bylinky. Fenikel a mäta pôsobia proti kŕčom, upokojujú svaly čriev a zbavujú plynatosti. Pri tomto syndróme sa často používa mätový olej.

Okrem toho je vhodné konzumovať protizápalové potraviny, napríklad kakao a orechy. Sú navyše významným zdrojom horčíka, ktorý je pri kŕčoch veľmi užitočný. Zázvor a kurkumu zase môžete pridať do polievok, šalátov, štiav i čajov.


Máte skúsenosti so syndrómom dráždivého čreva? Napíšte ich ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.

Autor: Vlaďa
Foto: thinkstockphotos.com